Thursday 17 May 2012

Really Muhyiddin? Explain this!

$$*************$$*************SS
KUALA LUMPUR May 17 — Tan Sri Muhyiddin Yassin insisted today that the federal government had already bowed to Bersih 2.0's demands but merely failed to adequately explain it to voters. Explaining the deputy prime minister pointed out that the 22 recommendations tabled and approved in the Dewan Rakyat last month were far more than the election watchdog's eight requests for electoral reforms.
~DPM: We have already fulfilled Bersih’s demands, TMI

++++++++++++==$$==++++++++++++

Tak boleh mengundi, nombor IC 'dicuri'

Harakahdaily,17 Mei 2012
BATU GAJAH: Seorang wanita mendakwa dirinya hilang kelayakan mengundi apabila semakan di web Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia menunjukkan nombor kad pengenalannya dimiliki pihak lain.

Ketika membuat semakan, Puan Tamil Malar yang memiliki no kad pengenalan biru 750516-08-5360 terkejut apabila namanya tidak keluar tetapi yang dipapar adalah nama seorang lelaki Mansor Bin Jali.

Puan Tamil Malar menetap di DUN Tronoh, Parlimen Batu Gajah, Perak namun dalam semakan menggunakan no kad pengenalannya itu memaparkan beliu adalah pengundi di DUN Ayer Limau, Parlimen Masjid Tanah, Melaka.

Sementara itu, Adun Tronoh V.Sivakumar berkata, pihaknya hairan dengan kes yang berlaku itu sedangkan daftar pemilih dibuat Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) perlu disemak dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

"Terbukti  ada unsur-unsur  penipuan dalam pendaftaran pemilih.

"Saya memohon kepada Pengerusi SPR Malaysia untuk memberi penjelasan mengenai hal ini dengan segera," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Menurut Sivakumar lagi, pihaknya kini sedang giat megesan 'pengundi hantu' yang mungkin wujud di Dun itu.

"Kami sedang membuat operasi  ‘Ghost Busters’ di DUN Tronoh dan dalam operasi ini kami berjaya megesan satu kes penipuan yang sangat nyata," katanya merujuk kepada kes Puan Tamil Malar itu.

1 comment:

  1. Don't forget SPR Chairman is an UMNO member.

    ReplyDelete

NOTE: We do not live in a Legal vacuum.
A pseudonym/ nickname with comments would be much appreciated.